måndag 29 oktober 2007

DIF

Jag var på plats på Stora Valla i lördags. Det var länge sedan jag var där och det var en skön känsla att se DIF spela helt utan press. Visst blev det tre poäng till och vilken höstsvit DIF har. Man avslutar serien med 6 raka vinster går från en placering under strecket till en åttonde plats och med lag som Örgryte och Landskrona under sig.

Även med de mest partiska ögonen som jag ser med är det inget annat än en bedrift och en otroligt imponerande insats.

Hur kunde då detta ske? Jo, så här:

Andreas Drugge: Den store talangen som var på dekis när DIF tog in honom har äntligen hittat rätt. Äntligen är han fulltränad, motiverad och en av Superettans målfarligaste spelare. 13 mål blev det i år. Vi får hoppas att det blir mål även nästa år, i DIF-tröjan och inte i något annat lag.

Milenko Vukcevic: Som jag tvivlade när han kom in, men tji fick jag och många med mig. Mille har gjort det bra, hittat rätt och fått in harmoni i laget igen.

Djordje Mrdjanin: Milles värvning var ett riktigt kap. Djordje håller högsta klass och om vi får behålla honom som mittback även nästa år skulle jag sova lugnare om nätterna. Kan Adde hitta pengarna att köpa loss honom?

Mano Garcia: 9 mål i år och han har verkligen gjort mål vid rätt tillfällen. Vår egen lilla brasse har sinne för mål och det gillar vi.

Mentaliteten: Det verkar som det rätta virket äntligen är tillbaka under träläktaren på Valla igen. När Henrik Berger säger att det är samma goa känsla som det var förr och att det inte riktigt varit så den senaste tiden, då tror jag honom.

Nu njuter vi ett tag, sen börjar vi spåna och njuta av Silly Season. Det är alltid lika roligt och underhållande att se vilka spelare som placeras var och vilka nyförvärv som det spekuleras om.

Själv vill jag gärna se några av de otroligt talangfulla juniorerna ta ytterligare ett steg. Christoffer Wiktorsson har redan fått blickarna på sig från Manchester City och av de få minuter jag såg av 16-årige Emil Berger (Henriks son) i lördags så tror jag inte det dröjer innan även han kommer få ett antal ögon på sig.

Inga kommentarer: