tisdag 11 september 2007

Mitt livs dyraste lunch

Var på blixtvisit i den Kungliga Hufvudstaden idag. Verkligen blixt... tåget kom in 10.45, sen ett kort möte och tillbaka 14.00.

Mötet var klart ganska snabbt så jag tänkte att jag skulle hinna med lite lunch innan resan hem. Sagt och gjort, hittade ett trevligt ställe på Gamla Brogatan som erbjöd buffé för 79 kronor. Det är taget tänkte jag. Vilket misstag.

Som den moderna människa man är betalade jag med kort. Kassör nr 1 (i detta fall kocken) drog kortet men lyckades bara dra för 7,90 :-. Kocken kallade på Kassör nr 2 (servitören). Han tog tag i saken och gjorde retur på 7,90:- och slog in 79 :- på nytt. Under denna tid hade kön hunnit ringla sig ändå ut till Vasagatan tror jag. Så sagt och gjort, jag skrev på nya kvittot och åt min buffé.

När jag nu, på nattkvisten, loggar in på banken för att kolla läget så ser jag att det inte är någon retur på 7,90. Äsch då tänker jag, det kan jag väl leva med. För att sekunden senare se nästa dragning som då skulle varit 79 kr. Men den var visst på 790 kr...

Så, det blev alltså 797,90 :- för lite buffé. Jag som inte ens hann med kaffet och kakan.

Det är dyrt att ligga på topp.

1 kommentar:

Rehnberg sa...

Klart de passar på att luras när det är bonnjävlar i storstan. Jag blir blåst varje dag.