tisdag 25 september 2007

Mats Olsson i dagens Expressen

Allsvenskan behöver Norrköping

Om IFK Göteborg hamnade i vinnarhålet utan att behöva spela var IFK Norrköping i nästan samma situation – blev allsvenskt igen utan att spela.

Andreas Drugge gjorde målet när Degerfors synnerligen överraskande vann med 1–0 borta mot Häcken och den häckklippningen räckte för att inget lag ska kunna sno Norrköpings allsvenska plats nästa säsong.

Det märkliga är att jag i går på Råsunda pratade med en före detta Norrköpingsbo som presenterade mig för en man som var bror till förre ägaren till Cafe Soda i Norrköping.

Det var ett kanonställe, jag hängde alltid där när jag var i Norrköping.– Du har inte varit så ofta i Norrköping nu, sa han.– Inte sen dom åkte ur allsvenskan 2002, sa jag.Och visst och ja och bra och kul och ”all-svenskan behöver Norrköping”, men jag är mer orolig över Degerfors.

Svensk fotboll behöver Degerfors som sladdar i superettan och vinner ”fel” matcher och det enda de kan se fram emot är att de möter Norrköping i sista omgången.Norrköping har inget att spela för längre, och kan då säga – ”tack för hjälpen”.

Å andra sidan kan en miljonskattesmäll lik förbannat flytta ner Degerfors. Så kan det gå.

Inga kommentarer: