torsdag 30 augusti 2007

Text-TV

Jag minns än idag när pappa bar in den nya TV:n i vardagsrummet, kan väl varit på 80-talets mitt och man fick trycka på knappen för text-tv för första gången. Helt plötsligt öppnade sig en helt ny värld där bakom den vanliga bilden och där fann ju allt - verkligen allt!

Än idag är det en stor del av mitt liv och gissa om jag var nöjd när jag upptäckte underbara funktionen på min nya Samsung där man kan dela bilden och ha TV på ena halvan och text-tv på andra. Det är lyx det!

Text-tv är är förpackat på ett underbart sätt. Man får all världens nyheter i ett behändigt format. Jag undrar ibland vilka som jobbar med att skriva in dessa texter och är många gånger imponerad hur de lyckas få med all information på det begränsade utrymme de har att jobba med.

Som tur är har jag två kompisar som är lika fast i text-tv träsket som jag är. Vi hade en gång en liten intern tävling där man skulle säga en sida man ville se (typ Holländska ligatabellen) och sen skulle den andra lyckas pricka rätt. Minst antal feltryckningar innan rätt sida visades vann. Nördigt? Törrt? Javisst!

Det är ju såklart sidorna kring 300 som används flitigast och där kan man också hitta de fyndigaste rubrikmakarna. Jag bara spånar nu, men jag tror de som skriver på rubrikerna på sidan 300 på Text-tv sätter ett stort nöje i att hitta de fyndigaste orden och gärna med underfundig humor inkluderat.

Den i särklass bästa jag minns är när den schweiziska orienteraren Simone Niggli-Luder deltog i O-ringen och ledde tävlingarna. Tvåa var just då Lena Eliasson och rubriken blev ju såklart:

Eliasson jagar Luder i skogen.

Världsklass.


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag jobbade ett kort tag som redaktör på en av viasatkanalernas text-tv. Det var nog mitt märkligaste jobb, men jag skulle gärna göra det igen!