onsdag 2 april 2008

Vårt kära röda-vita lag

Träningsläger på Ayia Napa är det som just nu gäller för DIF. Vårt kära DIF som tippas av diverse "experter" att sjunka lägre än dollarkursen i årets Superetta. Blir det så då? Nej, det kommer det ju naturligtvis inte bli. I alla fall inte om jag får fråga mitt hjärta istället för hjärnan.

Ur allt ont kommer det något gott sägs det. Som när bollhallen brann ner i vintras. Först kändes det hopplöst, men när ledningen löste träningen i nya hallen i Kristinehamn så fick DIF inte bara bättre förhållanden, man fick också massor av tid till teamwork pga restiden och dessutom möjligheten att köra två pass per dag. Så, DIF torde gå mot premiären som ett av Superettans mest sammansvetsade och vältränade lag. Det kan ju inte mer än åt ett håll. Uppåt!

Idag spelas det träningsmatch mot Åtvidaberg och jag ser till min besvikelse att Sphetim Hasani är bänkad. Hans knäskada för en tid sedan kan ju vara orsaken, men min känsla för nye tränaren Stahre är att han ger ingen något gratis och visar du inte vilja så är du inte heller med. För oss som sett Hasani de senaste säsongerna vet att kapaciteten i benen inte riktigt har haft kontakt med viljan i knoppen. Det är tråkigt när man vet att man har en av Superettans giftigaste forwards men inte kan få ut det man vill. Å andra sidan så ser Johan Pettersson och Mano Garcia onekligen ut som ett väldigt intressant par på topp.

En liten genomgång kanske är på sin plats.

Målvakterna

I de bakre regionerna litar jag helt och fullt på Simon Nurme. En Andreas Isaksson i light version med potiential att utvecklas till en exakt kopia.

Försvaret

Superettans bäste bloggare Fredrik Holmberg kommer att styra upp mittförsvaret tillsammans med Magnus Tappert och rutinerade räven Magnus Samuelsson. Inga problem där heller. De som gapar efter förra säsongens succé Djordje Mrdjanin är fel ute. Christoffer Wiktorsson är den största talang jag sett på länge och det är inte konstigt att han redan dominerar i landslaget och har Manchester City efter sig. Hur länge får vi ha kvar honom på Stora Valla? Min gamle klasskamrat och vän från juniortiden Markus Karlsson har blivit veteran och Mackan vet man alltid var man har, 100% inställning oavsett om det handlar om kvadraten eller VM-final.

Mittfältet

Här känns det mest osäkert. Tobias Solberg har varit något ojämn senaste säsongerna. Han kan vara så gudbenådat bra när han är bra, men kan samtidigt sjunka tillbaka och bli helt osynlig och irriterande långsam ibland. Rapporterna från försäsongen verkar vara att vi har en Solberg på topp just nu. De två sena nyförvärven Dejan Godar och Yankuba Ceesay vet vi inte mycket om ännu. Men om det är sant när Dejan beskrivs som tvåfotad Milenko och Yankuba som en av Superettans bästa och tuffaste defensiva mittfältare, ja då finns det hopp. Yrvädren Johan Bertilsson och Christophe Lallet känns otroligt spännande, men samtidigt är min känsla att båda två är komplementspelare, redo för inhopp i andra halvleken i hopp om att förändra en matchbild. Andreas Holmberg tillsammans med ungtuppen Erik Nilsson har mer att bevisa.

Anfallet

Johan Pettersson, Mano Garcia och Spetim Hasani. En uppsättning forwards som är mer än godkänd för Superettan. Det måste bara lossna. Jag är inte det minsta orolig när det gäller kvaliteten och förmåga hos dessa herrar. Jag vill bara se form, tur och stolpe in. När det gäller Hasani vill jag se prestigelöshet och vilja. Om sen Daniel Mendes så gärna vill lämna AIK där han är petad så kommer jag stå där med öppna armar. Vill sen Dejan Doslic blomma ut på riktigt i år så är han mer än välkommen.

Tränare

Jan Stahre är rätt man för dagens DIF, inget annat tyder på det. Skicklig att bedriva individuell träning och mycket taktiskt begåvad. Vill hellre se speed än styrka.

Resultatet

Omöjligt att sia om? Ja, det är det. Men sett på förhand finns det helt klart fyra lag som ska vara sämre än DIF och därmed borde vi klara oss undan både nedflyttning och kval.

Vad sägs om att börja serien så här?

DIF - Sirius 1-0 (Johan Pettersson)
Jönköping Södra - DIF 1-1 (Tobias Solberg)
Degerfors IF - IF Limhamn Bunkeflo 2-1 (Hasani, Godar)

Inga kommentarer: