söndag 20 april 2008

Morgonpigg

Har alltid haft ådran, att vara uppe tidigt. Jag minns några tidiga år på Ölandsgatan i Degerfors när jag gillade att gå upp tidigt på helgerna, när inga andra hade lust att gå upp. Ut i köket, fram med en stor knäckebrödsmacka, smör på den och sen möta dagen tidigt.

Ådran har hängt kvar, även om också jag idag kan njuta av en helgmorgon i sängen ändå till lunchdags. Madde är inte med på min linje alls och vill gärna sova länge och tycker nog jag är lite skadad som ibland vill gå upp tidigare en ledig dag än en dag när det vankas jobb.

Speciellt nu på våren och sommaren när solen är på väg upp, man kan koka sin kopp kaffe, öppna dörren och känna morgonluften. Bara stå där och det enda man känner är vått gräs, kall vind och lyssna på avlägset fågelkvitter. Oslagbart.

Idag är en sådan dag, jag har smugit upp (är alltid helt säker på att jag aldrig väcker M när jag går upp, men förmodligen är det 100% tvärtom) och kokat kaffe, andats in luften och nu sitter jag är vid datorn, fönstret öppet och möter dagen. Knäckebrödsmackan får vänta dock.

Läser några av rapporterna från DIF:s match igår och trots att det var en "tappad" vinst på slutet så är det mesta positivt. Det är klart, att gå från 1-5 förlust till 1-1 är ju ett fall framåt, men spelet verkade också vara bättre, klokare och stabilare. En vinst på lördag hemma mot Bunkeflo och jag kan nog känna ett visst lugn, om än tillfälligt, det är just trots att DIF och vårsäsong vi pratar om.

Imorgon, kontroll av gipset och hur hälsenan har läkt ihop. Måtte det vara ett gott besked.

På tisdag bär det av mot Tallinn och Poker-SM i 5 dagar tillsammans med 7 kunder. Ska spela själv också och det är klart att man känner lite nerv när förstapriset beräknas ligga på dryga miljonen. Men det är 399 andra spelare som också vill dit, så må kortgudarna vara med mig.

Poker-SM har börjat bra redan nu i alla fall, då hotellet för några dagar sedan ringde och bekräftade att de dubbelbokat och frågade försynt om jag kunde tänka mig att bo i sviten istället för ett vanligt rum. Ok då, det får väl gå.

Nej, nu får det bli en kopp kaffe till på det här och läsa dagens GP.

Inga kommentarer: