tisdag 8 april 2008

Tysta japaner

Sitter på Öresundståget på väg ner mot Malmö för lite jobb idag och imorgon. Som jag nog skrivit någon gång innan, tåget till Skåne från Götet är en underbar upplevelse, bättre utsikt kan man inte önska.

Dagens ledsnaste trio hittade jag på en bänk på centralen imorse: Rikard Norling, Thomas Lagerlöf och Nebo – där var begravningsstämning en klar underdrift vill jag lova. Ett "Heja Elfsborg" från min mun hade förmodligen slutat med även andra benet i gips.

Dagens tystaste japaner sitter bredvid mig här på tåget. Jag har placerat mig själv i en tyst avdelning eftersom jag ibland tycker det är rätt så skönt att slippa mjuksbyxbeklädda bubbelgumstuggande fjortisar som spelar senaste MTV-listan högt på sin mobil som pappa betalat. Men, åter till japanerna. Som vanligt, skarpladdade med kameror och med förmågan att utan inandning prata högt i 5 minuter i sträck. Precis så gjorde de när klev in i vagnen, men en tant av ordning förklarade snabbt att detta minsann var en tyst vagn och att de fick dämpa sig. Japanerna tittade på varandra som om någon precis berättat att 2+2 = 5. Tyst vagn? Så nu sitter 5 japaner här bredvid och stirrar på varandra och bubblar inombords av allt som de vill säga, men inte får. Men tänk vilken exotisk upplevelse att berätta för de där hemma.

1 kommentar:

Anonym sa...

lysande blogg idag! suverän! mer sånt! Eric på tåget-din resguide på spåret!

mt (som kom 5a i musik pub quiz med åke igår...av 5 lag...)